головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2007   Число: #2(23)
пошук по сайту
Синтез образів в оправі Напрестольного Євангелія
Автор: Харченко Андріан
аспірант Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М.Бойчука

Синтез образів в оправі Напрестольного Євангелія

Формою мислення в мистецтві є художній образ. Художній образ – це поєднання різних елементів реального чи вигаданого, в результаті чого з’являється новий образ-реальність. І така множинність, імовірно, є нескінченною. Види мистецтва – це форми художньо-творчого буття, що різняться способом втілення художнього змісту та специфікою творення художнього образу.
Для декоративно-ужиткового мистецтва характерна своя форма творення художніх образів. Звідси логічно постає проблема синтезованого образу, чи, інакше кажучи, синтезу образів в оправі Напрестольного Євангелія. Він залежить від ритуально-практичного призначення та семантично-знакової функції Напрестольного Євангелія як самостійного типу образотворення в ДУМ.
Свого часу оправами Напрестольних Євангелій як самостійними творами мистецтва займалися мало, не надавали гідного значення образотворенню. На сьогодні, у зв’язку з активізацією релігійного життя і появою ряду  релігійних конфесій, виникає питання щодо вірного розуміння  значення  оправи Напрестольного Євангелія як структури носія певних іконографічних образів, що в сукупності творять автономну й самодостатню художньо-образну одиницю.
Стосовно художньо-семантичного наповнення та стилістичних передумов, що впливали на творення образу оправи Напрестольного Євангелія, то маємо загальні, малоконкретизовані щодо регіональних особливостей, праці М. Тищенка «Українське золотарство» та О.Гальченко «Оправа східно-слов’янських рукописних книг та стародруків в Україні». Вдалою роботою є каталог Л. Юріної «Напрестольні Євангелії 16–18 століть» у зібранні Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника. Описи зразків є вичерпними,  але  не надано ретельного мистецтвознавчого аналізу щодо семантики, еволюції та особливостей образотворення.
Напрестольне Євангеліє є об’єктом поклоніння і посідає рівнозначне місце з Напрестольним Хрестом  у богослужбових відправах. За своїм призначенням оправа Напрестольного Євангелія є Ковчегом Нового Заповіту. Отже, ошатність його художнього оформлення має бути відповідного рівня. Оправа важлива не тільки як місткість для зберігання священних текстів, а і як ікона. Це структура, що має складну композицію з об’ємних і площинних елементів формотворення (литих, гравійованих, тиснених та живописних). Обрамлення-основа оправи образно нагадує міні-іконостас, що приховує Святая-Святих – Богонатхненні тексти Євангелій.
Логічно, що кожен образ такої складної художньої системи є одночасно і символом. Ці образи-символи працюють як кожен окремо, так і разом, створюючи складну композицію. Сама оправа книги-кодексу містить в собі образ-асоціацію з кубоподібною ємністю Старозаповітного Ковчега Закону Моісеєвого [1]. Тому оклад з усіх сторін (навіть обрізи сторінок кодексу) має відповідне до статусу декоративне оздоблення, з обов’язковим застосуванням золочення [2]. Старозаповітний Ковчег Божий, за вказівкою Бога-Отця, мав бути виготовлений з дерева і обов’язково суцільно вкритий золотом, що називається очищуючим [3]. Дошки окладу Напрестольного Євангелія теж несуть очищувальну символіку золота як образу світла Небесного Царства [4]. Цей колір є самодостатнім символом, ідеєю Божественного Сяйва ще з часів візантійської естетики. Тому всі речі, позначені присутністю Святого Духа, а надто оправа Євангелія, оздоблювалися золотом як символом Божого Благословіння [5]. Старозаповітний Ковчег Божий мав також скульптурні прикраси [6]. Їх наявність успадкована, як і живописні засоби передачі образів, від візантійської канонічної естетики.
Таким чином, маємо образно-символічну систему оправи Напрестольного Євангелія, що складається з шести типів трансляції образів-символів:

1. Образи-символи, закодовані в матеріалах, з яких виготовлена оправа.
2. Загальна геометрична (прямокутна) форма архітектури оправи.
3. Образи-символи кольорової гами.
4. Реалістичного характеру сюжетні антропоморфні композиції.
5. Орнаментальні композиції та суто символічні елементи оздоблення  (зірочки, овали, восьмикутники, трикутники, жуковини і т. ін.).
6. Вид асоціативних уявних образів, що утворені особливим композиційним розміщенням вищевказаних елементів.

Стосовно сюжетно-образних композицій (четв...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet