головнановинипошукредакціяконтакти
пошук по сайту
Інтернет як засіб формування інформаційної культури
Автор: Недюха Микола
доктор філософських наук, професор, провідний науковий співробітник відділу філософсько-психологічних проблем українознавства НДІУ.

Інтернет як засіб формування інформаційної культури

Інтернет бере свій початок у 60-их роках минулого століття у США. Стрімко розвиваючись, він отримав наддержавний, всепланетарний статус як «Всесвітня Павутина». Виникнувши як суто технічний засіб передачі інформації, Інтернет перетворився на важливе соціальне явище планетарного масштабу, яке привертає увагу фахівців  різних наук, у тому числі соціальної філософії.
Однак історія цієї мережі фактично лише починається, зважаючи на її потенціал та перспективи поступу. Як масове явище Інтернет існує трохи більше десяти років, однак і за цей  короткий термін він став невід’ємною частиною життя мільйонів людей   нашої  планети, перевернув усі наші уявлення про засоби масової інформації, а відтак – про сутність інформації, ліквідував кордони  між державами і народами, зробив людей набагато ближчими один до одного. Завдяки Інтернету,   інформаційним технологіям і мережевому знанню можна змоделювати завтрашній день людства, побудувати експериментальну модель нашої планети,  перспективи її еволюції  у всесвіті тощо. Можливості Інтернету не обмежені.
 Доступ жителів нашої планети до Інтернету стає однією із важливіших характеристик сучасної доби. Окінавська Хартія глобального інформаційного суспільствa визначає вільний обмін інформацією та знаннями однією з демократичних цінностей людства. Типовим є визначення Інтернету як «всесвітньої «мережі мереж», певної сукупності технічних засобів, стандартів і домовленостей, яка дає змогу підтримувати зв'язок між різними комп'ютерними мережами у світі» [1].
У проекті Закону України «Про телекомунікації» Інтернет визначається як сукупність взаємопов'язаних інформаційних мереж, які використовують протоколи передавання і взаємодії [2]. Статистика Інтернету є достатньо красномовною: число користувачів його наприкінці 2000 р. перевищило 410 млн. чоловік. З них у США і Канаді – 168 млн., у Європі – 113 млн., близько 109 млн. припадає на долю Азії і Африки. В 2003 р. число користувачів Інтернет досягло близько одного мільярда.
В інформаційному просторі України Інтернет посідає поки що надто скромне місце. За деякими оприлюдненими статистичними даними, в українському сегменті мережі на початку 2001 р. було зареєстровано 36 тис. хостів, понад 9 тис. веб-серверів і 16 тис. зон у домені “ua”. На той час це було 28-ме місце у Європі та 45-те у світі.  Дослідження,  проведені компанією MMI Ukraine, свідчать, що ядро користувачів мережі в Україні складає не більше 700 тис., а число людей, що використовує мережу час від часу, не більше 2 млн.чол. У сумі це складає 2 – 4% населення України [3].
Зважаючи на поліфункціональність Інтернету, його можна визначати як: а) наймасовіше і найоперативніше джерело інформації. Своє „представництво”, власну WWW-сторінку в мережі має практично кожна  західна організація, фірма чи компанія. В Інтернеті розташовані „електронні” варіанти багатьох тисяч газет і журналів, через мережу ведуть трансляції сотні радіостанцій і телекомпаній. Важко знайти яку-небудь галузь людської діяльності, яка не була б висвітлена в Інтернеті у всій своїй повноті сотнями і тисячами „сторінок”. Інша, не менш популярна, технологія отримання інформації –  так звані „групи” новин;
б) найпрогресивніший засіб спілкування і комунікації. Щодня користувачі мережі знайомляться, спілкуються, відправляють один одному сотні мільйонів електронних посилань – для багатьох з них Інтернет повністю замінив традиційну  пошту;
в) сприятливий простір для підприємництва. Все більш популярною стає електронна торгівля, що дозволяє користувачу зробити покупку практично будь-якого товару в будь-якій точці планети. Через Інтернет  можна замовити й отримати нові продукти, відіслати букет квітів коханій дівчині і навіть придбати автомобіль, тобто заробити в мережі може не лише велика фірма, але й практично будь-яка людина, яка створила свою сторінку;
г) ідеальний інструмент для реклами. Мережа дає будь-кому практично безкоштовну можливість оповістити багатомільйонну аудиторію про пропоновані послуги чи продукцію;
д) величезний простір для творчості, отримання чи поширення знання. За допомогою мережі ви можете заявити про себе на весь світ, створивши особисту домашню web-сторінку, розмістити ...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet