головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2003   Число: #1(6)
пошук по сайту
Основні аспекти розвитку освіти в умовах гуцульського регіону Чернівеччини
Автор: Бауер Михайло
м.Чернівці

Основні аспекти розвитку освіти в умовах гуцульського регіону Чернівеччини

Роки незалежності Української держави виявили неабиякі потенційні сили нашого народу. Незважаючи на різного роду негаразди, а часом і катаклізми, що раз у раз супроводжували українство в його намаганнях скинути з себе тоталітарний тягар минулого, нам вдалося, здається, вийти на перспективні, демократичні шляхи розвитку. І не остання роль у цьому належить нашій освіті, зокрема українському шкільництву. Можна без перебільшення сказати, що освіта, школа впродовж усього часу, з першого дня незалежності, залишалася в українському розбурханому суспільстві чи не єдиною інституцією, що характеризувалася стабільністю, поступовістю і передбачуваністю. Героїчні зусилля – і це справді так – українського вчительства навіть в умовах гострої фінансово-економічної кризи дали втішні плоди. Система оновлюючих, реформаторських заходів МОН України, місцевих управлінських структур, продиктована необхідністю оновлення української освіти, помножена на ентузіазм учителів і вихователів зумовила якісний злам у розвитку нашої школи. І хоча й зараз можемо говорити про чимало невирішених проблем освітньої галузі, особливо, якщо це стосується фінансово-матеріального стану, ми все ж з оптимізмом дивимося у майбутнє.
Кажуть, під лежачий камінь вода не тече. І це насправді так. Адже проблеми гуцульської школи, їх успішне розв'язання навряд чи здійснились би хоча б у такому стані й обсязі, як зараз, коли б не педагоги-ентузіасти, які щиро вболівають за розвиток освіти в Україні і зокрема в Гуцульському краї.
Перш ніж перейти до розгляду стану справ і перспектив розвитку гуцульської школи на Чернівеччині, хотілося б коротко, хоча б пунктирне окреслити здобутки, а також торкнутися невирішених проблем сучасної школи в Українській Буковині загалом.
Зважаючи на те, що Чернівецька область поліетнічна за своїм складом, мусимо дбати про міжнаціональну злагоду. А досягти цього можна тільки через створення оптимальних умов для забезпечення конституційних прав представників не тільки українського, а й інших етносів, що проживають у межах Чернівецької області. Адже традиційна міжнаціональна злагода є не тільки найціннішим спадком, що характеризує зусилля багатьох попередніх поколінь. Вона є суттєвою передумовою розв'язання всіх інших актуальних потреб, які стосуються жителів краю, незалежно від їхнього національного походження. Насамперед це проблема освітньої галузі.
За роки державної незалежності України в краї відбулися досить вагомі зміни в загальній і мовній мережі середньої освіти. Загальна і мовна мережа як шкіл, так і дошкілля враховує національний склад населення, його мовно-культурні потреби, традиції тощо.
Якщо в 1995 році в області функціонували 452 загальноосвітні школи, у т.ч. 329 – з українською мовою навчання, 87 – румунською, 4 – російською, 32 – змішані (25 – з українською і російською мовами, 5 – українською і румунською, 2 – українською, румунською і російською), то вже у 2001 році загальна кількість шкіл – 458, у т.ч. 355 – українськомовні, 87 – румунськомовні, 2 – російськомовні, 14 – змішані (з українською і російською – 9, українською і румунською – 4, українською, румунською і російською мовами – 1).
Мовна мережа враховує побажання батьків, нахили та інтереси учнів. Динаміка наступна: якщо у 1995 році українською мовою навчалися 78,1% учнів, румунською – 17,0%, російською – 4,9%, то у 2001 році українською – 81,3%, румунською – 17,3%, російською – 1,4%.
Освітяни краю не втратили здатності бачити свій завтрашній день, переймати досвід життя попередніх поколінь, підтримують і розвивають славні традиції своїх попередників.
Зараз в області налічується 869 закладів освіти всіх типів і форм власності. У них навчаються і виховуються 238 тис. дітей дошкільного і шкільного віку, студентів, працює понад 40 тис. педагогічного та адміністративно-господарського персоналу.
Із загальної кількості шкіл 60 – початкові, 124 – неповні середні, 264 – середні, 15 – гімназії, 10 – ліцеї, 2 – навчально-виховні комплекси, 11 – школи-сади, у т.ч. 15 – школи-інтернати, Оршовецький дитячий будинок та інші.
В області 26 закладів позашкільного навчання і виховання, у т.ч. Центр творчості дітей та молоді «Юність Буковини», 15 ДЮСШ. У м. Чернівцях і всіх 11-ти сільських районах працюють будинки школя...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet