головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2012   Число: #2(43)
пошук по сайту
Діяльність шкіл естетичного виховання в селах Черкаської області як чинник творчої самореалізації сільських дітей (1991 – 2010 рр.)
Автор: Чмільова Світлана
аспірантка ННДІУВІ
Діяльність шкіл естетичного виховання в селах Черкаської області як чинник творчої самореалізації сільських дітей (1991 – 2010 рр.)

Комерціалізація засобів масової інформації, неконтрольоване надходження в Україну видовищної продукції, що має агресивну спрямованість і низьку культуру, викликає необхідність створення умов для забезпечення змістовного дозвілля дітей [16]. Зазначене набуває особливої актуальності в сільському середовищі, де рівень життя дітей значно нижчий, ніж у місті. Наукові та соціологічні дослідження вказують на неякісне виховання сільських дітей, неправильну організацію вільного часу, низький культурний рівень та розмитість ціннісних орієнтирів. У них менше можливостей для самореалізації в інтелектуальній і творчій діяльності, вони гірше адаптуються до умов ринкової економіки через низький рівень знань [19, 4]. У зв’язку з цим важливим є звернення до мистецтва як реальної сили, що стимулює усвідомлення особистістю потреби творчої самореалізації, у процесі якої людина, спираючись на свій внутрішній потенціал, ефективно виявляє і реалізує закладені в неї природою здібності, таланти й обдарування, тим самим задовольняючи власні духовні та естетичні потреби і забезпечуючи собі повноцінний гармонійний розвиток. Особливе значення у цьому процесі належить мистецькій освіті. Функціонування системи мистецької освіти пов’язано, передовсім, із діяльністю мистецьких навчальних закладів [2, 1]. У сільській місцевості України єдиними навчальними закладами сфери культури є початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади (ПСМНЗ).
У науковій літературі помітний інтерес до вивчення проблем мистецької освіти в країні, зокрема питань щодо її реформування, напрямів адаптації до нових ринкових умов, підготовки мистецьких кадрів, духовного виховання нового покоління тощо (С.Волков, Л.Горенко, С.Новосад, Г.Падалка, О.Тимошенко, В.Чернець та ін.). Попри значну увагу вчених до порушеної проблематики, варто зауважити, що діяльність початкових мистецьких закладів освіти в сільському середовищі не була об’єктом окремого наукового дослідження.
Деякі аспекти роботи шкіл естетичного виховання в селах Черкаської області містяться в статтях спеціалізованих регіональних видань [3, 5, 9 – 10].
Мета нашого дослідження полягає в тому, щоб простежити тенденції розвитку мережі початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів у сільській місцевості Черкащини в 1991 – 2010 рр., виявити нерозв’язані проблеми у їхній діяльності, визначити роль початкової мистецької освіти у творчій самореалізації сільських дітей.
До ПСМНЗ належать школи естетичного виховання: музичні, художні, хореографічні, театральні, хорові, мистецтв та ін. Наявність цих закладів у країні свідчить про винятковий потяг українського народу та його природне прагнення до освіти й культури [2, 11].
У селах Черкаської області функціонують дитячі музичні, художні та школи мистецтв (ДШМ) системи Міністерства культури і туризму України. Ці навчальні заклади здійснюють початкову академічну підготовку майбутнього митця; впливають на інтелектуальний, творчий, культурний потенціал особистості; виховують цінителів та любителів мистецтва, учасників художньої самодіяльності, лауреатів міжнародних та всеукраїнських конкурсів; готують абітурієнтів до вступу у вищі мистецькі навчальні заклади; є основою професійних творчих колективів. Вони дають ґрунтовні знання власної культурної спадщини, закладають основи розвитку світовідчуття дитини і формують її життєву позицію – позицію творчої особистості [2, 10]. Тільки творча особистість здатна забезпечити прогресивний розвиток суспільства, поступ української нації, держави в цілому.
Мережа початкових мистецьких закладів освіти за два останніх десятиліття не була стабільною (Табл. 1). Більшість шкіл розміщена в районних центрах області. На селі першими в 1970 р. були відкриті Ладижинська (Уманського району) та Ротмистрiвська (Смiлянського району) дитячі музичні школи, решту сільських закладів було відкрито в період з 1970 по 1980 р. Станом на 1 вересня 2010 р. у сільській місцевості працювало 8 музичних шкіл [5, 8]. Проте ця невелика кількість компенсувалася тим, що широко практикувалося відкриття філій початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів. У 2007 р. у сільські...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet