головнановинипошукредакціяконтакти
пошук по сайту
Ухвала
Автор: ННДІУ
Національний науково-дослідний інститут українознавства

Ухвала

ІІІ Міжнародного конгресу «Українська освіта у світовому часопросторі», проведеного Національним науково-дослідним інститутом українознавства  (м. Київ. 21 – 22 жовтня 2009 р.)

У роботі ІІІ Міжнародного конгресу «Українська освіта у світовому часопросторі» взяло участь 375 представників України, США й Канади, Грузії і Латвії, Польщі й Молдови, Придністров’я, Словаччини, Іспанії, Італії, Португалії.  Учасники Конгресу ще раз зазначили: національна освіта України XXI ст. повинна стати фундаментом суспільного, національного, державного розвитку; основою реформи в усіх сферах життя; розвитку демократичної, правової, гуманістичної, національної системи освіти на засадах утвердження її як «політики і філософії держави». Для цього освіта має розвиватися на єдності виховання й навчання, гуманізму, професіоналізму і патріотизму; мати випереджальний характер; бути націленою у майбутнє, на розв’язання актуальних проблем нового століття, на формування у вихованців нових способів мислення й діяльності головним чином на українознавчих засадах. Неперервність освіти передбачає внесення суттєвих змін у змістову, виховну, технологічну та управлінську архітектоніку національної освіти України всіх рівнів.
Потрібна чітко виражена науково обґрунтована державна політика. Не лише в системі науки й освіти, а й у всій гуманітарній сфері необхідне принципове реформування; наука-освіта-культура є головною людино- і суспільнотворною енергетичною силою; в українській суверенній державі все має визначатися її інтересами й пріоритетами; інтегративну роль і в науці, і в освіті, і в державній ідеології повинні відігравати українська мова та українознавство.
    Українська мова й українознавство мають бути конституйованими як обов’язкові інтегративні предмети для всіх ланок освіти і всіх типів навчально-виховних закладів: загальноосвітніх, гуманітарних, соціально-економічних, правових, природничих, технологічних, аграрних, медичних, фізкультурних – бо маємо готувати не вузькопрофільних спеців, а фахівців світового рівня: широкого світогляду, високих ідеалів, носіїв народних орієнтацій, моральних, етичних, естетичних засад, психічних, вольових кондицій. Особливо це стосується педагогів і вчених.
За минулий період відбулися важливі зрушення у сфері освіти і науки, зокрема, за особистого втручання Президента України В. Ющенка в характер розв’язання проблем і науки та освіти (як єдності виховання й навчання) в цілому, і українознавства як «політики і філософії держави» почало розвивати свою діяльність МОН України, і найперше – міністр освіти І. Вакарчук. І наслідок: принципові зміни в підході до проблем якості і рівня освіти, зовнішнього тестування, української мови, організації діяльності ВНЗ, зокрема – нових предметів (української мови, історії, культури), у тому числі й українознавства.
Але проблемою залишаються і стиль управління керівних науково-освітніх закладів, і рівень активності працівників науково-педагогічної сфери, і характер розв’язання невідкладних завдань науки й освіти, передусім – концепції та методології. Зокрема, в аспекті впровадження українознавства в усі типи й ступені навчальних закладів.
Пропозиції:
1. До змісту освіти:
– внести принципові зміни в структуру й методологію державних стандартів, навчальних програм, підручників, методрозробок відповідно до мети й завдань сучасної національної школи;
– розробити та запропонувати  до обговорення оновлений Державний стандарт загальної середньої освіти;
– ініціювати створення незалежної Національної координаційної ради з питань Державного стандарту та змісту національної освіти з представників державних і недержавних науково-освітніх установ і навчальних закладів;

– з урахуванням потреб майбутнього та реального стану українського суспільства, що призводить до невпинного падіння рівня його духовності і моралі, деградації особистості, вкрай необхідним є прийняття Закону України «Про національне виховання»;
– ввести до інваріативної складової навчальних планів ЗНЗ, ВНЗ предмет «Українознавство»;
– МОН України, інститутам післядипломної освіти розробити рекомендації, спрямовані на посилення виховного потенціалу освіти, вироблення та впровадження українознавчої методології у викладанні профільних дисциплін  у ЗНЗ, ВНЗ;
–&n...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet