головнановинипошукредакціяконтакти
пошук по сайту
Концепція національної системи освіти
Автор: Кононенко Петро
доктор філологічних наук, професор, академік Української академії наук, Академії наук Вищої школи України, Української Вільної Академії наук у США, Міжнародної Слов`янської академії, Української академії політичних наук, Президент Міжнародної асоціації "Україна і світове українство", директор ННДІУВІ.

Концепція національної системи освіти

Розірвавши ланцюги рабства і колоніальної залежності, виражаючи свою суверенну волю, здійснюючи належне усім народам право на самовизначення, прагнучи реально втілювати принципи свободи та відстоювати природно зумовлені права кожної людини і нації, жадаючи якнайвищого матеріального і духовного розквіту Вітчизни, гармонійності соціальних, національних, конфесійних відносин, миру і злагоди між людьми, демократичних, гуманістичних основ розквіту своєї держаки, її гідності і рівності серед інших народів, — український народ через референдум 1 грудня 1991 року визначив новий, самостійний, незалежний, демократичний шлях розвитку у грядущому.
Тим самим народ визначив необхідність нового етапу і в розвитку освіти як гуманістичної, національної, духовної, заснованої на здобутках вітчизняної та зарубіжної педагогіки, інтелектуальної і демократичної, конституцією гарантованої в її розвитку всіма засобами держави та суспільства.
Фундаментом, методологічно-філософською основою, найважливішим засобом та джерелом формування характерів громадян, органічним компонентом усіх ланок та всіх форм системи освіти є національне виховання.
1. Національне виховання є аналогом державного і передбачає врахування місцевих, певного роду регіональних, етнічно-культурних, мовних особливостей, але базується на принципі і пріоритеті єдності держави, народу, мови, матеріальної і духовної культури, а отже, на єдності принципів, змісту та форм системи освіти. Тому його мета — формувати гармонійно розвинені особистості, які спроможні органічно поєднувати свої права та інтереси з правами та інтересами середовища, нації, держави, орієнтуватися на найвищі загальнонародні та загальнолюдські права, духовні та культурно-естетичні цінності.
Основою національного виховання є стверджені віками принципи національної педагогіки як народної (народна творчість), так і створеної світочами вітчизняної науки, культури, літератури.

III Мета побудови системи освіти

Мета: формувати демократичне суспільство з поколінь особистостей, які б гармонійно поєднували в собі найвищий фізичний, духовний, інтелектуальний і психічний розвиток, самопізнання з пізнанням природи буття людини всесвіту і суспільства, нації і вселюдства, основ розвитку матеріальної і духовної культури та були б спроможні втілювати в життя високі ідеали гуманізму, демократії та свободи, чесних і справедливих відносин між людьми націями та конфесіями, перебувати в гармонії з собою та оточенням.
У новій державі система освіти має бути національною, гуманістичною демократичною, цілісною та здатною до саморозвитку, спроможною синтезувати вітчизняний і зарубіжний досвід, готувати фахівців світового рівня.
Вона має бути гнучкою, варіативною й у своєму розвитку випереджати основні соціальні та економічні зміни суспільства, стимулювати прогрес, Національна система освіти має бути відкритою для інтеграції у світову, готувати громадян України до вирішення як національних, так і загальнолюдських проблем та дотримуватись вимог Конституції й Закону про освіту України, міжнародних декларацій про права дітей і дорослих, корінної нації і національних меншин.

Принципи і ланки освіти
Система освіти в Україні за змістом і формою має бути:

1. Національною
Це означає, що основою і гарантом системи є Конституція України — основний державний закон. Усі ланки національної школи є ланками загальнодержавної системи освіти, діють в її інтересах, розвиваються на основі українознавства як державної політики і філософії; обов’язковою для всіх має бути базовий зміст освіти; державна українська мова та історія і культура; слід використовувати педагогічні традиції, мови і культури всіх національних меншин та специфіку регіонів.

2. Гуманістичною
Змістом і головною метою виховання та навчання є гармонійно розвинута особистість. Досі тип і форми освіти визначалися пріоритетами, культом держави. Віднині має домінувати орієнтація на єдність народу, людини, держави, на процес виховання і пізнання світу як на самопізнання й самореалізацію кожного індивіда, вибору ним шляху до щастя та здійснення мети — своєї й загальнонародної.
На всіх етапах освіти навчання має бути частиною системи виховання, формувати світосприйняття, світорозуміння, характери, ідеали, волю, смаки, мораль і ...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet