головнановинипошукредакціяконтакти
пошук по сайту
Про результати опитування викладачів ЗНЗ щодо впливу стилю і методів управління освітою на вирішення завдань української освіти
Автор: Таровська Олена
науковий співробітник відділу філософсько-психологічних проблем українознавства НДІУ.

Про результати опитування викладачів ЗНЗ щодо впливу стилю і методів управління освітою на вирішення завдань української освіти

Мова статистики – проста й невблаганна. Але чи може вона говорити сама за себе, без пошуку причин отриманих фактів? У 2-ій половині ХІХ ст. перевіряючі земських народних шкіл зіткнулися з цікавим фактом: учні не могли пояснити, про що йдеться у реченні з біблейського сюжету: «Лицо Каина исказилось». Звичайний статистичний факт: більшість учнів зрозуміли цю фразу хибно (вважали, що Каїн сказився). Цей реальний випадок отримав певну інтерпретацію: чиновники царського уряду винесли вирок: діти селян (особливо українських) до навчання не здатні. Прогресивні ж діячі науки і культури того часу стверджували: дітей навчають чужою для них мовою, яку вони часто не розуміють. Тому необхідно ввести в народних школах навчання рідною мовою. Один факт, але інтерпретації його різні.
В межах підготовки до конгресу «Українська освіта: стан, проблеми, перспективи розвитку в Україні і світі» Науково-дослідним інститутом українознавства була проведена широкомасштабна робота з опитування (шляхом анкетування) різних верств населення щодо стану сучасної української освіти. Опитано близько 10400 респондентів, з них – 1160 працівників середніх навчальних закладів. Одним з досліджуваних питань було питання про вплив стилю і методів управління на вирішення завдань української освіти. В цьому опитуванні взяли участь 660 вчителів загальноосвітніх навчальних закладів з різних регіонів України. Опитування проводилося з метою:
- дослідження думки опитаних щодо зовнішніх впливів на розвиток освіти в Україні;
- вивчення сприйняття викладачами загальноосвітніх шкіл існуючих стилю і методів управління українською освітою;
- виявлення активної громадянської позиції щодо можливості впливати на розвиток освіти в державі.
Ми маємо на меті  проаналізувати, які тенденції сприйняття стилю і методів управління освітою спостерігаються серед викладачів загальноосвітніх навчальних закладів і наскільки активну позицію займають вчителі щодо можливості впливу на зміни в українській освіті. При цьому інформація, отримана в ході опитування, виступатиме в якості вихідних даних стосовно наявного стану зацікавленості вчителів в опитаному середовищі щодо введення демократичних змін у стиль і методи управління освітою та готовність їх впливати на цей процес.
Які ж тенденції виявилися найбільш характерними? В анкетах було використано 14 питань, відповідних  поставленій меті:
1. Якою є система освіти в Україні?
52% опитаних вважають її недемократичною, 31% відзначило наявність демократичних тенденцій і 17% не змогли визначити існуючий характер системи освіти в державі

(див. PDF).

Як бачимо, незважаючи на реформаційні процеси, спрямовані на досягнення рівня найкращих світових стандартів, що відбуваються останніми роками в освітній галузі України, рівень демократизації освіти опитані вважають досить низьким.
2. Чи сприяють вирішенню завдань української освіти стиль і методи управління освітою в Україні?
83% вчителів опитаної категорії негативно оцінили стиль і методи управління освітою, вважаючи їх не лише авторитарними і такими, що не тільки не сприяють вирішенню нагальних завдань української освіти, а й призводять до освітньої кризи. 12% ставляться позитивно до методів управління освітою, а 5% не визначили свого ставлення до означеної проблеми.
(див. PDF)

Відповіді респондентів на це питання лише підтверджують припущення, що більшість з опитаних освітян вважають, що вирішенню завдань української освіти заважають старі авторитарні методи, закладені ще за часів радянської доби.
3. Що  потребує нагальних змін в українській освіті?
На думку більшості (59%) респондентів, нагально необхідна відмова від кількісних показників і перехід до якості освіти, 22% на перше місце висувають необхідність змін у системі управління освітою, 11% вважають, що, в першу чергу, змін потребує система підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, 7% упевнені, що впровадження українознавства як філософії й методології освіти дасть свої позитивні результати і сприятиме змінам в українській освіті. Лише 1% не вбачають необхідності впроваджувати будь-які зміни.

(див. PDF)

4.Чи забезп...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet