головнановинипошукредакціяконтакти
пошук по сайту
Особливості державної національної освіти. Стан, проблеми, перспективи
Автор: Ахмедов Наріман
директор ЗОШ № 42 І-ІІІ ступенів (АРК, Сімферополь)

Особливості державної національної освіти. Стан, проблеми, перспективи

Народження нашої школи пов’язане з Програмою розвитку й інтеграції, яку в Криму реалізовує Організація Об’єднаних Націй. Перша школа для наймолодших була відкрита у 1997 р. на кошти Канади і Норвегії, за що ми їм дуже вдячні. Раніше малят водили у школу, що знаходилася  на відстані 5 кілометрів від нашого масиву, на якому мешкає 14 тисяч кримських татар і близько 1 тисячі представників інших національностей.
ЗОШ № 42 І-ІІІ ступенів м. Сімферополя АРК була відкрита у 2005 р. За Статутом вона є школою з кримськотатарською та українською мовами навчання. З 700 учнів є представники семи національностей (90% – кримськотатарської, 10 % – інших національностей).
У школі 39 класів, з яких 29 з кримськотатарською мовою навчання, 10 – з державною. Але в класах з кримськотатарською мовою навчання вчаться діти інших національностей, а в класах з українською мовою навчання – діти кримськотатарської національності.
В класах з кримськотатарською мовою навчання фізика, хімія, алгебра, геометрія та інші предмети викладаються українською мовою з елементами кримськотатарської, тобто здійснюється відповідне лексичне забезпечення.
У школі працює 70 вчителів, які добре володіють державною мовою.
Для всебічного розвитку дітей у школі функціонують різноманітні секції, гуртки, тренажерний зал. Існують українські та кримськотатарські театри, функціонує фольклорний хор, працює гурток народних танців. За допомогою викладачів та учнів працює музей української і кримськотатарської культур.
Мета заснування нашої школи –  відродження та збереження національної ідентичності кримськотатарського народу з його інтеграцією в українське суспільство, а саме:
- формування державної та національної самосвідомості учнів;
- вивчення традицій і звичаїв кримськотатарського та українського народів;
- виховання почуття поваги до інших народів та їх культурних надбань;
- точне визначення здібностей учня і його професійного спрямування;
- вивчення основ кримськотатарської музики, живопису, ознайомлення з українською та світовою художньою культурами;
- вивчення основ ремесел для роботи в народному господарстві.
Історія народної освіти кримських татар має глибоке коріння. Кримськотатарський народ сповідує іслам, з давніх-давен слідує призову Пророка: “Прагнення до знань – одне з найголовніших ісламських обов’язків”.
Практично в кожному селі Криму, починаючи з Х ст., функціонувала початкова мусульманська школа, яка займала важливе місце в житті суспільства. Декілька століть мусульманські школи були найбільш масовими навчальними закладами в регіоні і в такому вигляді виконували свою гуманістичну роль. Кримські хани приділяли велику увагу розповсюдженню знань серед народу і витрачали на це великі кошти. 
Зараз перед школою стоїть головна проблема – виховати свідомого громадянина України і, безперечно, самоідентифікованого представника своєї нації, своєї родини, своєї держави.
Без сумніву, відродження освіти рідними мовами в полікультурному суспільстві  України є актуальним, але воно має сьогодні певні економічні і соціально-психологічні труднощі [8, 22]. Серйозний удар наніс національній освіті радянський тоталітарний режим у період, коли кримськотатарська мова з латини була переведена на кирилицю. Учні кримськотатарських національних шкіл увійшли в навчальний рік (1938–1939)  практично без жодного підручника. До 1941 р. учні так і не були забезпечені підручниками на кирилиці рідною мовою в необхідній кількості. Аналогічною була ситуація з приміщеннями: під навчальні заклади були віддані спустіли будівлі, в тому числі житлові будинки. Спеціально спроектованих і побудованих під школу будівель практично не було. З 1941 р. до 1944 р. навчальний процес у школах Криму практично не здійснювався. 18 травня 1944 р. кримськотатарська школа була знищена у зв’язку з депортацією кримськотатарського народу.
Більше 50 років мій народ жив на чужині, не мав ніяких прав. Масове повернення моїх співвітчизників почалось у 1990 р. У зв’язку з цим при Міністерстві освіти була створена робоча група з розробки проекту концепції освіти на кримськотатарській мові і програма її реалізації. Одним з основних напрямів і є концепція родинного виховання [7,...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet