головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2011   Число: #1(38)
пошук по сайту
Кравченко Оксана - Стан українського шкільництва за кордоном у контексті етнонаціональної ідентичності

Статтю присвячено дослідженню сучасного стану українського шкільництва за кордоном, зокрема в контексті формування і збереження етнонаціональної ідентичності. Проаналізовано проблеми рідномовної освіти молодого покоління представників західної української діаспори. Зазначено, що багатьом українцям, які проживають не на теренах України, притаманний такий структурно складний феномен, як етнонаціональна ідентичність – вони усвідомлюють себе представниками української нації (національний чинник), протистоять етнічній асиміляції в країнах поселення, тобто зберігають свою мову, традиційну культуру, етнічну самосвідомість (етнічний чинник), підтримують розбудову України й розвиток україністики в світі (державотворчий чинник). Формувати і зберігати цю ідентичність у країнах західного світу – покликання шкіл українознавства.

Ключові слова: етнонаціональна ідентичність, українська діаспора, рідномовна освіта, школи українознавства, освітні проекти.

Состояние украинского образования за рубежом в контексте этнонациональной идентичности

Статья посвящена исследованию современного состояния украинских школ за рубежом, в частности в контексте формирования и сохранения этнонациональной идентичности. Проанализированы проблемы образования на родном языке молодого поколения представителей западной украинской диаспоры. Отмечено, что многим украинцам, проживающим не на территории Украины, присущ такой структурно сложный феномен, как этнонациональная идентичность – они осознают себя представителями украинской нации (национальный фактор), противостоят этнической ассимиляции в странах поселения, то есть сохраняют свой язык, традиционную культуру, этническое самосознание (этнический фактор), поддерживают развитие Украины и украинистики в мире (государственно-созидательный фактор). Формировать и беречь эту идентичность в странах западного мира призваны школы украинознавства.

Ключевые слова: этнонациональная идентичность, украинская диаспора, образование на родном языке, школы украинознавства, образовательные проекты.

State of Ukrainian school membership abroad in context of ethnical and national identity

The article is devoted to research of modern state of Ukrainian school membership abroad, especially in the context of ethnical and national identity formation and preservation. Problems of native language education of the young generation of Western Ukrainian Diaspora representatives are analyzed. It is indicated that many Ukrainians who don’t live on Ukraine ground have such structure complicated phenomenon as ethnical and national identity. They recognize themselves as the representatives of Ukrainian nation (national factor), withstand to ethnical assimilation in the countries of settlement and preserve their language, traditional culture, ethnical self-consciousness (ethnical factor), support building up of Ukraine and development of Ukrainian studies in the world (state build factor). Formation and preservation of this identity in the countries of Western world is the mission of Ukrainoznavstvo schools.

Key words: ethnical and national identity, Ukrainian Diaspora, native language education, schools of Ukrainoznavstvo, educational projects.

читати далі »

Дякова Олена - Роль українських освітньо-наукових закладів Австралії у збереженні ідентичності української діаспори

У статті проаналізовано становлення та розвиток освітньо-наукових закладів української діаспори в Австралії з метою виявлення їх впливу на збереження ідентичності української спільноти в цій країні. З’ясовано, що шкільна та університетська освіта, а також наукові установи дали змогу до цього часу порівняно невеликій українській спільноті не асимілюватись у чужорідному оточенні. Зокрема, у статті розглядаються особливості українського шкільництва в Австралії; вивчення українознавства на університетському рівні завдяки Кафедрі українознавства в Австралії та Фундації українознавчих студій в Австралії; створення літніх курсів українознавства; виникнення і діяльність відділу українознавчих студій в університеті Макворі у Сіднеї та Лекторату україністики в Мельбурні на базі відділу славістики Монаського університету; наукова діяльність українців у відділі Наукового товариства ім. Т. Шевченка в Австралії та в загальноавстралійських університетах та дослідних інститутах.

Ключові слова: українські школи, діаспора, українознавство, асиміляція, наукова діяльність, літні курси, українознавчі центри.

Роль украинских образовательно-научных учреждений Австралии в сохранении идентичности украинской диаспоры

В статье анализируется становление и развитие образовательно-научных учреждений украинской диаспоры в Австралии с целью выявления их влияния на сохранение идентичности украинской диаспоры в этой стране. Выяснено, что школьное и университетское образование, а также научные учреждения позволили до сих пор сравнительно небольшому украинскому сообществу не ассимилироваться в чужеродной среде. В частности, в статье рассматриваются особенности украинских школ в Австралии; изучение украинознавства на университетском уровне благодаря Кафедре украинознавства в Австралии и Фонду украинознавческих студий в Австралии; создание летних курсов украинознавства; возникновение и деятельность отдела украинознавческих исследований в университете Маквори в Сиднее и Лектората украинистики в Мельбурне на базе отдела славистики Монашского университета; научная деятельность украинцев в отделе Научного общества им. Т. Шевченко в Австралии и в общеавстралийских университетах и исследовательских институтах.

Ключевые слова: украинские школы, диаспора, украинознавство, ассимиляция, научная деятельность, летние курсы, центры.

The role of Ukrainian educational-research institutions of Australia in perpetuation of Ukrainian Diaspora identity

Formation and development of Diaspora educational-research institutions in Australia is analyzed to identify its influence onto perpetuation of Ukrainian community in this country. It is elucidated that school and university education so as research institutions gave the opportunity to comparatively small Ukrainian community not to assimilate in foreign environment. Especially, peculiarities of Ukrainian educational system in Australia; studding of Ukrainoznavstvo on University level, thanks to Department of Ukrainoznavstvo in Australia and Foundation of Ukrainian School in Australia; summer courses of Ukrainoznavstvo creation; appearing and activity of department of Ukrainian school in Macquarie University in Sydney and Teaching Staff of Ukrainian Studies in Melbourne based on department of Slav languages of Monash University in Sydney; scientific activity of Ukrainians in department of T. Shevchenko Scientific society in Australia and in generally Australian Universities and research institutes are viewed in the article.

Key words: Ukrainian Schools, Diaspora, Ukrainoznavstvo, assimilation, scientific activity, summer courses, Ukrainian centers.

читати далі »

Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet