головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2008   Число: #1(26)
пошук по сайту
Кононенко Тарас - Парадигмальні виміри історико-філософського дослідження. Трансформація принципів

У статті розглядаються принципові положення і поняття парадигмальної теорії розвитку науки, запропонованої її творцем Томасом Куном (T.S. Kuhn), та висвітлена необхідність і підстави застосування парадигмального підходу до досліджень у галузі історії філософії в Україні. Зазначено, що шляхом застосування принципів парадигмальних змін можливо створити нову історіографію історії філософії в Україні та побудувати підстави нової концепції висвітлення тяглості історико-філософського процесу. Обґрунтована гіпотеза щодо можливості подолання вад гегелівської історико-філософської концепції шляхом застосування парадигмального підходу до з’ясування принципів еволюції знань у галузі філософії та філософії наук.

Ключові слова: історія філософії, історія філософії в Україні, теорія наукової революції Т.Куна (T.S. Kuhn), парадигма, парадигмальні підходи, марксистсько-ленінська парадигма філософії і науки, історія наук В.І.Вернадського.

Парадигмальные основания историко-философского исследования. Трансформация принципов

В статье рассматриваются принципиальные положения и понятия парадигмальной теории развития науки, предложенной ее создателем Томасом Куном (T.S. Kuhn), и обоснованы возможность и основания применения парадигмального подхода в сфере истории философии в Украине. Отмечено, что путем применения принципов парадигмальных изменений вполне возможно создать новую историографию истории философии в Украине и построить основания новой концепции изъяснения непрерывности историко-философского процесса. Обоснована гипотеза о возможности преодоления недостатков гегелевской историко-философской концепции путем применения парадигмального подхода к принципам эволюции знаний в сфере философии и философии наук.

Ключевые слова: история философии, история философии в Украине, теория научной революции Т.Куна (T.S. Kuhn), парадигма, парадигмальные подходы, марксистско-ленинская парадигма философии и науки, история наук В.И. Вернадского.

Paradigmal Backgrounds of Historical and Philosophical Research. Transformation of Principles

Principle positions and concepts of Thomas Kuhn’s paradigmal theory of development of science are examined in the article. An author emphasized possibility and reasons of use of paradigmal approach to the researches of history of the Ukrainian philosophy. It is noticed that use of principles of paradigmal changes would create a new historiography of the history of the Ukrainian philosophy and build up a new conception of analysis of continuity of historical and philosophical process. The researcher argued a hypothesis for overcoming of lacks of Gegel’ historical and philosophical conception through application of paradigmal approach to principles of evolution of knowledge in the area of philosophy and philosophy of sciences.

Key words: history of philosophy, history of Ukrainian philosophy, Thomas Kuhn’s theory of scientific revolution, paradigm, paradigmal approaches, Marxist and Leninist paradigm of philosophy and science, Vernadsky’s history of sciences.

читати далі »

Крисаченко Валентин - Світоглядна парадигма ХХ ст.: український внесок

Стаття присвячена життю та науковій діяльності великого мислителя ХХ ст., сина України, академіка Володимира Вернадського. Визначено ідейні та теоретико-методологічні засади концепції біосфери та ноосфери В.Вернадського та його попередників.

Ключові слова: Україна, українське питання, ноосфера, біосфера, наука, пізнання.

Мировоззренческая парадигма ХХ ст.: украинский вклад

Статья посвящена жизни и научной деятельности великого мыслителя ХХ ст., сына Украины, академика Владимира Вернадского. Определены идейные и теоретико-методологические основы концепции биосферы и ноосферы В.Вернадского и его предшественников.

Ключевые слова: Украина, украинский вопрос, ноосфера, биосфера, наука, познание.

The world outlook paradigm of the ХХ century: Ukraine’s contribution

The article is dedicated to life and scientific activity of the greatest thinker of the XX century, son of Ukraine, academic Volodymyr Vernadskyi. The author showed ideological and theoretical-methodological basis of biosphere and noosphere conception of Vernadsky and his predecessors.

Key words: Ukraine, Ukraine’s question, noosphere, biosphere, science, cognition.

читати далі »

Ярошовець Володимир - Парадигмальні трансформації в освітньому процесі: «постболонські» реалії і викладання історії філософії

У статті досліджуються проблеми сучасних трансформацій в освітньому процесі з позицій переходу до нового парадигмального способу тлумачення як сутності історії філософії, так і її викладання. Особлива увага акцентується на проблемі зміни цілей та методів викладання історії філософії, співвідношення раціонального та ірраціонального у вивченні історії філософії. Автор обґрунтовує та аргументує необхідність запровадження нових стандартів та нових вимог щодо підготовки професійних кадрів з позицій викладу історико-філософських дисциплін.

Ключові слова: освітній процес, історія філософії, парадигма, трансформація, комунікація, інновація.

Парадигмальные трансформации в образовательном процессе: «постболонские» реалии и преподавание истории философии

В статье исследуются проблемы современных трансформаций в системе образования с позиций перехода к новому парадигмальному способу интерпретации как сущности истории философии, так и преподавания этой дисциплины. Внимание акцентируется на проблеме изменения целей и методов преподавания истории философии, соотношения рационального и иррационального в изучении истории философии. Автор обосновывает и аргументирует необходимость принятия новых стандартов и новых требований в части подготовки профессиональных кадров с точки зрения преподавания истории философии.

Ключевые слова: образовательный процесс, история философии, парадигма, трансформация, коммуникация, инновация.

Paradigmatic Transformations of Educational Process: “post Bologna” Realities and Teaching of the History of Philosophy

In the article an author examines a problem of modern transformations in the system of education from the positions of transition to a new paradigmatic way of interpretation of essence of history of philosophy and teaching of this discipline. The special attention is accented on the problem of change of purposes and methods of teaching of the history of philosophy, rational and irrational in study of history of philosophy. The author proves the necessity of accepting of new standards and new requirements in preparation of the professional staff.

Key words: educational process, history of philosophy, paradigm, transformation, communications, innovation.

читати далі »

Прокопов Денис - Методологічні підвалини диференціації ідей у філософії XVII століття

В статті досліджуються проблеми окремих складових частин методу істинного пізнання, як він тлумачиться Б.Спінозою в контексті проекту “вдосконалення розуму”, а також питання диференціації ідей як умови пізнання істини.

Ключові слова: історія філософії, істина, пізнання, розум, ідея.

Методологические основы дифференциации идей в философии XVII столетия

В статье исследуются проблемы анализа некоторых составных частей истинного метода познания, как он понимается Б.Спинозой в контексте проекта «усовершенствования разума», а также вопросы дифференциации идей как условия познания истины.

Ключевые слова: история философии, истина, познание, разум, идея.

Methodological Foundations of the Differentiation of the Ideas in the Philosophy of the XVII-th Century

The article investigates the problem of some methodological aspects of learning the truth, as it is interpreted by B. Spinoza in the context of his “perfection of the reason” project and the general problem of idea’s differentiation as a base of a true knowledge.

Key words: the history of philosophy, truth, cognition, reason, idea.

читати далі »

Таровська Олена - Теорія концентрів – основний чинник визначення предметного поля українознавства як науки

У статті передбачається окреслити становлення теорії концентрів як основного чинника визначення предметного поля українознавства, що дає змогу більш повно висвітлити місце українознавства як науки в системі наукового знання.

Ключові слова: концентр, теорія, предметне поле, форми теоретизації.

Теория концентров – основной фактор определения предметной сферы украиноведения как науки

В статье сделана попытка представить становление теории концентров как основного фактора определения предметной сферы украиноведения, что позволяет полнее осветить место украиноведения как науки в системе научного знания.

Ключевые слова: концентр, теория, предметная сфера, формы теоретизации.

Theory of Concenters is a Basic Factor of Determination of the Subject Ground of Ukrainian Study a Science

In the article an author made an attempt to examine formation of the theory of concenters as a basic factor of determination of the subject ground of Ukrainian study which enables to examine the place of Ukrainian study as a science in the system of scientific knowledge.

Key words: concenter, theory, subject sphere, forms of theorizing.

читати далі »

Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet