головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2010   Число: #1(34)
пошук по сайту
Єрмоленко Світлана - Формування української мовної особистості

У статті порушено важливу для сучасної мовної ситуації в Україні проблему формування української мовної особистості. Розкрито неоднаковий зміст цього поняття в методиці викладання мови, лінгвостилістиці і в соціолінгвістиці. Наголошено на зв’язку між універсалізмом мови як засобу пізнання й самовираження та українознавчим світоглядом особистості. Сформульовано психологічні, комунікативні та соціальні передумови формування української мовної особистості. Використано прецедентні тексти І. Котляревського, Т. Шевченка, Б. Олійника для доведення тези про значення мови як засобу національної самоідентифікації, оцінки мовної стійкості.

Ключові слова: українська мовна особистість, мовна стійкість, переборення мовної непевності, українознавчий світогляд, засвоєння прецедентних текстів.

Формирование украинской языковой личности

Статья посвящена феномену украинской языковой личности. Понятие используется в методике преподавания языка, лингвостилистике, социолингвистике. Рассматривается проблема формирования украинской языковой личности в контексте исторически сложившейся языковой ситуации в Украине. Затронут вопрос языковой стойкости, подчеркнута связь между украинским национальным самосознанием и психологическими, коммуникативными и социальными условиями формирования языковой личности. В качестве аргументов для подтверждения тезиса о языке как средстве национальной самоидентификации использованы прецедентные тексты И. Котляревского, Т. Шевченко, Б. Олийныка.

Ключевые слова: украинская языковая личность, языковая стойкость, преодоление языковой неуверенности, национальное самосознание, усвоение прецедентных текстов.

Formation of Ukrainian language personality

Different content of this concept at the methods of teaching the language, linguistics and sociolinguistics is revealed. The problem of formation of Ukrainian language personality which is important for the modern language situation in Ukraine is risen. It is stressed on the connection between the universalism of language as means of perception and world-view of personality in Ukrainoznavstvo. Psychological, communicative and social backgrounds of creation of Ukrainian language personality are formatted. Decisional texts of I. Kotlyarevsk, T.G. Shevchenko, B. Oliynyk are used to prove thesis about importance of language as means of national self identification and valuation of language sturdiness.

Key words: Ukrainian language personality, language sturdiness, overcoming language uncertainty, world-view of Ukrainoznavstvo, understanding of decisional texts.

читати далі »

Шляхова Валентина - Мовоцентризм публіцистики Василя Захарченка (за матеріалами книги «На камені рідного слова»)

Перед сучасною мовною освітою поставлено мету – формувати національно свідому, духовно багату україномовну особистість. Але практика доводить: особистість може володіти українською мовою, однак не виявляти бажання нею послуговуватися. Це спонукає патріотично налаштованих сучасників – учителів, учених-методистів, письменників – долучатися до осмислення шляхів корекції мовної освіти таким чином, щоб навчання мови ставало засобом формування українознавчого світогляду та прилучення до системи цінностей українського народу. У статті узагальнено погляди Василя Захарченка на сучасний стан функціонування української мови серед міського населення, його міркування щодо причин, які ускладнюють повернення української мови до щоденного обігу; систематизовано рекомендації з питань удосконалення мовної освіти в сучасній школі.

Ключові слова: мовна особистість, україномовна особистість, мотиви формування мовної особистості, особистісно зорієнтоване навчання мови.

Освещение вопросов функционирования языка в публицистике Василия Захарченко (на примере книги «На камне родного слова»)

Формирование украиноязычной личности, которая осознает себя носителем национального сознания, свою сопричастность к духовным ценностям своего народа, – такова основная цель современного обучения родному языку. Однако практика свидетельствует: личность может владеть украинским языком, но не иметь желания его использовать в личной речевой практике. Такие явления приобщают наших современников-патриотов, прежде всего учителей, ученых-методистов, писателей, к осмыслению путей коррекции обучения языку в таком направлении,чтобы изучение его было не самоцелью, а средством формирования украиноведческого мировоззрения, приобщения к духовным ценностям украинского народа. В статье обобщены взгляды Василия Захарченко на современное состояние функционирования украинского языка в городской среде, его размышления о причинах, усложняющих возвращение украинского языка в повседневный оборот; систематизированы рекомендации по усовершенствованию процесса обучения украинскому языку в современной школе.

Ключевые слова: языковая личность, украиноязычная личность, мотивы формирования языковой личности, личностно ориентированное обучение языку.

Interpretation of language formation questions of Vasyl Zakharchenko’s political essays (on example of the book «On the stone of native word»)

The aim is set in front of modern language education – to form nationally conscious and spiritually full Ukrainian speaking identity. However practical experience shows that a person can know Ukrainian language without desiring to use it. This incites patriotically oriented contemporaries like teachers, scientific-methodologists, writers to join to the mentation of the ways of language education correction. The main idea is that teaching of language became the instrument of formation of conception of Ukrainoznavstvo and incorporation to the system of values of Ukrainian people. Views of Vasyl Zaharchenko to the modern condition of functioning of Ukrainian language among city population are generalized so as his thoughts bout the reasons that complicate the returning of Ukrainian language to the common life. Recommendations about improvement of language education in modern school are systematized.

Key words: language identity, Ukrainian speaking person, motivation of formation of language identity, identity oriented language teaching.

читати далі »

Волошина Ганна - Культура мови: філософські параметри поняття

У статті досліджено поняття «культура мови» у філософській парадигмі. Філософське осмислення ролі мови в людській культурі започатковано ще філософами Давньої Греції. У першій третині – середині XX ст. надмірна увага до мови та її проблематики спровокувала «лінгвістичний поворот», що позначає момент переходу від класичної філософії до некласичної. Культура мови загалом – свідчення розвинутого інтелекту і високої загальної культури суспільства. Її пов’язують із почуттям поваги до державної мови та її історії, з турботою про її функціонування, з відповідальністю за мовну поведінку особистості й соціуму. Тому проблема культури мови набирає світоглядного характеру, що розширює спектр її розгляду і виводить з суто лінгвістичної парадигми.

Ключові слова: культура мови, лінгвістичний поворот, феномен мови, мовна особистість.

Культура речи: философские параметры понятия

В статье исследовано понятие «культура речи» в философской парадигме. Философское осмысление роли языка в человеческой культуре берет начало в философии Древней Греции. В первой трети – середине ХХ века чрезмерное внимание к языку и его проблематике спровоцировало «лингвистический поворот», обозначающий момент перехода от классической философии к неклассической. Культура речи в целом – свидетельство развитого интеллекта и высокой общей культуры общества. Культуру речи связывают с чувством уважения к государственному языку и его истории, с заботой о его функционировании, с ответственностью за языковое поведение личности и социума. Поэтому проблема культуры речи приобретает мировоззренческий характер, что расширяет спектр ее рассмотрения и выводит из чисто лингвистической парадигмы.

Ключевые слова: культура речи, лингвистический поворот, феномен языка, языковая личность.

Culture of language: philosophic parameters of conception

«The culture of language» conception in the philosophic paradigm is researched in the article. Philosophic interpretation of the language role in human culture was started by the philosophers of Ancient Greece. In the first third – middle of XX century excessive attention to language and its problems provoked to «linguistic revolution» which marks the moment of transition from classic philosophy to modern philosophy. The culture of language in general is evidence of mature intellect and high general culture of society. It is connected with the feeling of respect to the national language and its history, with care about its functioning, with responsibility of language behavior of individual and society. That is why the problem of language culture gains a world-view character and it enlarges its specter of examination and takes it out from solely linguistic paradigm.

Key words: language culture, linguistic revolution, language phenomenon, language personality.

читати далі »

Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet